حسابدار یکی از اصلی ترین کارمندان در هر شرکتی است، خواه یک شرکت بزرگ باشد یا یک تجارت کوچک. حسابدار جریان پول را از طریق یک تجارت یا سازمان نظارت و ثبت می کند.

وظیفه اصلی حسابدار این است که صحت کلیه معاملات پول را تأیید کند و اطمینان حاصل کند که تمام این معاملات قانونی بوده و از دستورالعمل های فعلی پیروی می کند. ممکن است که حسابدار برای انجام تصمیمات مالی و یا اظهارنامه مالیاتی برای یک شرکت به صورت قراردادی کار کند. همچنین ممکن است آنها تصمیم بگیرند که برای افراد خصوصی کار کنند و در تصمیمات مالی ، اظهارنامه مالیاتی یا سایر موارد مرتبط با پول به آنها کمک کنند. 

به نظر شما حسابدار موفق کیست و چه معیارهایی دارد؟ - پرشین حساب

حسابدار چه کاری انجام می دهد؟

حسابدار با استفاده از شماره ها و صورت های مالی ، سلامت یک شرکت ، سازمان یا فرد را با استفاده از مهارت های خود در ریاضی ، حسابداری ، قانون و امور مالی توضیح می دهد. آنها سود و زیان را تجزیه و تحلیل می کنند و اطلاعاتی را که سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل به آنها نیاز دارند برای ارزیابی عملکرد شرکت در طی یک دوره زمانی ارائه می دهند. این اطلاعات اساس گزارش یک شرکت و گزارش های تشکیل پرونده را تشکیل می دهد.

موارد زیر برخی از وظایفی است که ممکن است یک حسابدار برای انجام آن داشته باشد:

۱- الزامات حقوق و دستمزدها را در سیستم تعیین می کند. داده های حقوق و دستمزد را حفظ می کند. حقوق و دستمزد ماهیانه را تهیه و پردازش می کند.

۲- بودجه ها ، درآمد ، هزینه ها ، ورودی های حقوق و دستمزد ، فاکتورها و سایر اسناد حسابداری را تهیه و بررسی می‌کند.

۳- صورتهای مالی سود و زیان و گزارشهای حسابداری بسته و ماهانه را آماده می‌کند.

۴- روند درآمد و هزینه را تجزیه و تحلیل کرده و سطح بودجه مناسب را توصیه می‌کنند و از کنترل هزینه ها اطمینان حاصل می‌کنند.

۵- روند درآمد و هزینه را تجزیه و تحلیل کرده و سطح بودجه مناسب را توصیه می‌کنند

۶- جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تهیه خروجی حساب ها

انواع حسابداری:

۱- حسابداری مالی:

حسابدار مالی که بخشی از بخش‌های حسابداری در یک سازمان است ، اغلب سوابق صورت های مالی را نگه می دارد و نظارت بر پرداخت مالیات و نگهداری حساب ها را بر عهده دارد. حسابداران مالی ممکن است برای محاسبه، نگهداری و طبقه بندی سوابق مالی با فناوری بسیاری کار کنند.

۲- حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی به عنوان یک حسابداری در رده شغلی گسترده تر از سایر حسابداری ها قرار می گیرد. حسابداری در واحدهای تولیدی و صنعتی از مجموعه فعالیت های حسابداران صنعتی می‌باشد. رویه های منظم برای ثبت و گزارش قیمت تمام شده‌ی کالای ساخته شده و خدمات انجام گرفته را حسابداری صنعتی می‌گویند.

۳- حسابداری دولتی

برای کسانی که به فکر تبدیل شدن به یکی از حرفه های حسابداری هستند ، ورود به بخش حسابداری دولتی می تواند به طور بالقوه به آنها کمک کند تا به یک حسابدار حرفه ای تبدیل کند.از  یک حسابدار دولتی انتظار می رود که به عنوان یک ناظر مالی برای جامعه خدمت کند. حسابدار دولتی در ادارات دولتی و سازمان ها فعالیت دارد.

۴- حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی عملی برای شناسایی ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل ، تفسیر و اطلاع رسانی اطلاعات مالی به مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان است. این امر از حسابداری مالی متفاوت است زیرا هدف در نظر گرفته شده از حسابداری مدیریتی ، کمک به کاربران داخلی شرکت جهت تصمیم گیریهای آگاهانه در زمینه تجارت است.

۵- حسابداری منابع انسانی

یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. در این نوع حسابداری ارزش اقتصادی منابع انسانی مثل دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می گردد.

حسابدار کیست و چه کارهایی باید بلد باشد؟ - مجله چاپخونه

    حسابرسی

در بازار کار حسابداری، فارغ التحصیلان حسابداری می توانند با توجه به شاخه های مختلف که در حسابداری وجود دارد به عنوان حسابرس در دو شاخه‌ی زیر مشغول به کار شوند:

    حسابرسی داخلی: در این شاخه ازحسابداری، حسابرسان رابطه نزدیکی با مدیریت دارند و مهمترین اطلاعات و گزارشات را به صورت هفتگی، ماهانه، سالانه جمع آوری و به صورت جامع به مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ارائه می کنند.

    حسابرسی مستقل: فعالیت کاری این شاخه از حسابداری، افراد بر اساس قرارداد با سازمان ها یا شرکت ها انجام می شود. حسابرسان بر اساس اصول و موازین حسابداری کلیه عملیات مالی واحد تجاری را بررسی و گزارشات خود را به صاحبان سهام ارائه می کنند.

استانداردهای حسابرسی چیست؟ -پرشین حساب - آموزش تخصصی حسابداری و مالیات