آریا حساب قومس

امور مشاوره و خدمات مالی و مالیاتی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

دستورالعمل جدید بخشودگی جرایم مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صادر کرد:
دستورالعمل جدید بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صادر کرد:
دستورالعمل جدید بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل جدید بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را صادر کرد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا با صدور دستورالعمل شماره 200/99/509 به تاریخ 20 خردادماه 1399، تازه ترین تسهیلات حمایتی سازمان امور مالیاتی کشور از فعالان اقتصادی، در قالب بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی تا پایان سال جاری را اعلام کرد.

در این دستورالعمل آمده است: در اجرای بند (3) مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین مفاد ماده 191 قانون مالیات های مستقیم، بدین وسیله بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر منبع برای هر سال یا دوره، حسب مورد در سال 1399 در صورت پرداخت مانده بدهی (اصل بدهی، جرائم غیر قابل بخشش وآن بخش از جرائمی که مورد بخشودگی واقع نشده است) به شرح ذیل تعیین می‌شود:

ماده 1- بخشودگی جرایم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره یا سال در هر منبع حسب مورد حداکثر تا مبلغ 50,000,000,000 ریال به شرح زیر می باشد.

الف) پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده تا پایان دی ماه سال 1398) حداکثر تا تاریخ1399/03/31 برای واحدهای تولیدی نود درصد(90%) و برای سایر مودیان هشتاد درصد(80%) ;

ب) پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1398/11/01 تا تاریخ 1399/03/31) حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری، به میزان صد درصد (100%) ;

ج) پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1399/04/01) حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی، به میزان صد درصد (100%) ;

تبصره1- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده پس از مهلت های تعیین شده به شرح بندهای فوق

به ازای هر ماه دو درصد (2%) از بخشودگی موضوع این ماده تا پایان سال کسر می گردد.

تبصره2- مهلت های تعیین شده در بند های (الف)، (ب) و (ج) این ماده به ترتیب تا تاریخ 1399/04/31، 1399/05/31 و دو ماه پس از ابلاغ برگ قطعی برای اشخاص با موضوع فعالیت ذیل تعیین می گردد:

1- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها ، طباخی ها، تالارهای پذیرایی،

قهوه خانه ها،اغذیه فروشی ها;

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل: هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری،

مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی،

خدمات بین راهی، موزه ها و زائرسراها;

3- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی;

4- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی;

5- مراکز، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی;

6- مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای;

7- مراکز تولید، توزیع وفروش صنایع دستی;

8- آموزشگاههای رانندگی، آرایشگاهها و سالن های زیبایی;

ماده 2- مودیان موظفند درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی ذی ربط تسلیم نمایند. ادارات مذکور تا میزان مندرج در ماده (1) این دستورالعمل ضرورتی به تهیه و تنظیم فرم بخشودگی جرایم ندارند و صرفا با دستور رئیس امور مالیاتی ذی ربط نسبت به اعمال بخشودگی جرایم اقدام نمایند.

تبصره- محدودیت زمانی در ارائه درخواست برای اعمال بخشودگی تا سقف تعیین شده در ماده (1)

وجود ندارد.

ماده 3- اعمال بخشودگی جرایم برای هریک از سنوات یا دوره ها در هر منبع با پرداخت بدهی قطعی آن سال یا دوره امکان پذیر می باشد.

ماده 4- در صورتی که مودیان مالیاتی مشمول خسارت تأخیر موضوع ماده (242) قانون مالیات های مستقیم و تبصره «6» ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند، ابتدا باید مبالغ مذکور از جرایم مالیاتی کسر و سپس نسبت به بخشودگی جرایم اقدام گردد.

ماده 5- مودیانی که بابت اصل مالیات و جرایم غیر قابل بخشش، فاقد بدهی می باشند و یا به واسطه معافیت های قانونی، مشمول جرایم عدم انجام تکالیف قانونی شده اند، حسب مورد از بخشودگی صد درصد (100%) جرایم برخوردار خواهند شد.

ماده 6- ملاک تاریخ تعیین قطعیت بدهی برای مودیان در خصوص بدهی ابرازی، تاریخ سر رسید پرداخت مقرر در قوانین موضوعه می باشد.

ماده 7- محدودیت موضوع بند (52) قانون بودجه سال 1392 و بند (2) تبصره «9» قانون بودجه سال های 1393 و 1394 مانع از بخشودگی جرایم نخواهد بود.

ماده 8- شرط برخورداری از بخشودگی جرایم موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال های 1391 لغایت 1394، پرداخت بدهی مالیات عملکرد آن سال می باشد. لیکن برای سال 1395به بعد شرط برخورداری از بخشودگی جرایم موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم، ارسال فهرست معاملات هر یک از سال های مذکور می باشد. درصورتی که تمام یا بخشی از فهرست معاملات در سنوات اخیرالذکر

بنا به دلایل خارج از اختیار مودی (با تشخیص مدیران کل امور مالیاتی) ارائه نگردیده باشد، بخشودگی جرایم یاد شده به شرط پرداخت مانده بدهی عملکرد سال مربوطه به ایشان تفویض می گردد.

ماده 9- مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه تأخیر موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به مهلت های اعلامی به موجب بخشنامه های صادره نخواهد بود.

ماده 10- مفاد این دستورالعمل مانع از اختیار اجرای ماده (191) قانون مالیات های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نخواهد بود.

با عنایت به مفاد ماده 10 این دستورالعمل بخشودگی جرائم قابل بخشش مازاد بر مبلغ مندرج درماده (یک) حداکثر تا درصدهای تعیین شده در ماده مذکور و با رعایت مقررات ماده 191 قانون مالیات های مستقیم به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می گردد. از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل کلیه تفویض اختیارهای قبلی مدیران کل و رئیس امورمالیاتی شهر و استان تهران و بخشنامه های صادره در خصوص بخشودگی جرائم به استثنای بخشودگی جرائم موضوع ماده 9 این دستورالعمل کان لم یکن تلقی می گردد.

http://www.intamedia.ir/Pages/Action/ShowContent/122732

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

ابلاغ مصوبات جلسه ستاد مدیریت کرونا مورخ 1399/02/07 - موعدهای مقرر ق م م و قانون مالیات بر ارزش افزوده

 

شماره: 200/99/24

تاریخ: 1399/02/29

بخشنامه

 

24

99

مصوبه جلسه مورخ 1399/02/07 "ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا"

م/الف

 

مخاطبان/ ذینفعان

امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

موضوع

ابلاغ مصوبات هفدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1399/02/07 در خصوص موعدهای مقرر قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده

بموجب بند 3 مصوبه بخش اقتصادی هفدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1399/02/07 مقرر گردید :

" موعدهای مقرر در قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و رسیدگی های مالیاتی که مهلت انقضای آن از 99/2/1 لغایت 99/4/31 بوده است، به مدت دو ماه و  حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1399تمدید می شود و کلیه احکام قانون مرتبط، بر این تمدید مترتب می باشد. "

در اجرای مصوبات فوق موارد ذیل جهت اجرا ابلاغ می شود ;

1- موعدهای تعیین شده در قانون مالیات های مستقیم در رابطه با تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و پرداخت مالیات مربوط به موضوع مواد 26، 80، 100، 110، 116 و 126 که مهلت انقضای آن در فواصل زمانی 1399/02/01 لغایت 1399/04/31 می باشد، به مدت دو ماه اضافه می شود. ضمنا در رابطه با ماده 88 قانون یادشده تمدید مهلت مذکور صرفا در خصوص موعد تسلیم اظهارنامه می باشد.

2- موعد مقرر قانونی تسلیم اظهارنامه قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره اول (بهار) سال 1399 و نیز مهلت پرداخت مالیات و عوارض متعلقه تا پایان روز شنبه مورخ 1399/06/15 تعیین می شود.

3- پرونده هایی که مهلت رسیدگی آنها در فواصل 1399/02/01 لغایت 1399/04/31 منقضی می شود، دو ماه به مهلت رسیدگی آنان اضافه می گردد.

4- پرونده هایی که در اجرای این مصوبه دو ماه به مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی آنان اضافه شده است، مدت مذکور به مهلت رسیدگی آنان نیز اضافه می شود.

 5- مهلت تسلیم گزارش حسابرسی موضوع ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار سال 1399 حداکثر تا پایان روز سه شنبه 1399/7/15 تعیین و مهلت ارائه صورت های مالی حسابرسی شده موضوع ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم نیز با توجه به تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مربوطه، همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف سه ماه پس از مهلت انقضای اظهارنامه می باشد.

امید علی پارسا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

تاریخ اجرامطابق بخشنامه

مدت اجرا: ---

مرجع ناظر:دادستانی انتظامی مالیاتی

نحوه ابلاغ: فیزیکی/سیستمی

         

 

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

مزایا و معایب شغل حسابداری

 

مانند تمام مسائل دیگر زندگی در حسابداری نیز نقاط قوت و ضعف و مزایا و معایب وجود دارد . وجود این مزیت ها و عیب ها دلیل خوب یا بد بودن حسابداری نیست بلکه باید این موارد را  با شرایط افراد سنجید تا ببینیم شخص مورد نظر برای این شغل مناسب است یا خیر . به طور مثال خرید یک ماشین جدید را در نظر بگیرید. عده ای از افراد موقع انتخاب ماشین به ایمنی و قابل اطمینان بودن یک ماشین اهمیت میدهند در حالی که عده ی دیگری به دنبال قدرت و سرعت یک ماشین هستند. پس نمیتوان یک ماشین را خوب و دیگری را بد بنامیم بلکه هر ماشین بر اساس نیازها و سلایق افراد مختلف ساخته شده است که افراد ماشینی را انتخاب میکنند که با شرایط آنها سازگارتر است.

پس برای ورود به عرصه حسابداری و انتخاب آن به عنوان شغل باید ابتدا با مزیت ها و معایب و شرایط کلی آن آشنا شد و سپس انتخاب صحیح کرد که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. پس ما با بررسی 10 تا از برترین های این دلایل به توضیح بیشتر می پردازیم :

مزایای حسابداری :

  • مسیر شغلی شما کاملا روشن است : اگر شما در حال یادگیری حسابداری هستید باید متوجه این قضیه شده باشید که مسیر حسابداری بسیار واضح تر از شغل های دیگر است. به طور مثال اینکه در یک شرکت فروش دوچرخه استخدام شوید یا یک شرکت فروش محصولات لبنی کار شما چندان تفاوتی نمی کند و مسیر شما استخدام در یکی از شرکت های موجود است که نیاز به یک حسابدار دارد و حسابداری با شغل های دیگر مثل مهندسی کامپیوتر و یا مترجمی زبان نیست که آینده شغلی نامشخص تری داشته باشند.
  • پایدار و قابل گسترش است : حسابداری شغلی نیست که برای مدت کوتاهی در جایی استخدام شوید و بعد از آن مدت اخراج شوید. یکی از مزایای این شغل این است که شما طولانی مدت استخدام میشوید چون استخدام یک حسابدار جدید که با روند کاری شرکت آشنا شود و با دیگر حسابداران بتواند ارتباط خوبی برقرار کند طولانی و دارای هزینه های بیشتری است. همچنین تمامی شرکت ها در همه زمینه ها نیاز به یک حسابدار یا یک تیم حسابداری دارند. به همین دلیل با گسترش یک شرکت شغل و درآمد شما نیز ارتقاء می یابد . چشم انداز شغل حسابداری بسیار درخشان است و شرکت ها به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مسائلی همچون مالیات به یک حسابدار خبره نیازمند هستند و این نیاز با پیچیده شدن کسب و کارها و قوانین کشورها بیشتر و بیشتر نیز میشود.
  • پتانسیل رشد شما زیاد است : بعد از اتمام دوره تحصیل ، شما باید به عنوان یک حسابدار ساده در شرکتی مشغول به کار شوید اما نا امید نشوید چون پتانسیل رشد در کار شما بسیار زیاد است. در حین کار شما از حسابداران دیگر میتوانید تجربه های بسیار خوبی کسب کنید. همچنین مقالات بیشتری در مورد کار خودتون بخونید ، از خواندن کتابها غافل نشوید . اگر واقعا علاقمند به پیشرفت در کار خودتون باشید ، مطمئن باشید که پیشرفت چشمگیری میکنید و میتوانید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید.
  • درآمد حسابداری عالی است : مثل همه افراد شما نیز به دنبال یک شغل برای تامین مخارج خود و خانواده تان هستید پس درآمد یک شغل یکی از عوامل مهم است که باید بررسی شود. اکثر حسابدارها در شرکت های خصوصی و دولتی استخدام می شوند و از مزایای بیمه ، اضافه کار و … برخوردار هستند. همچنین پتانسیل حسابداری برای دریافت پروژه های خارج از ساعت کاری و همچنین آموزش حسابداری به افراد علاقمند ، تدریس در مدارس و دانشگاه ها از مزیت های این شغل است که علاوه بر ارتقاء جایگاه خودتون در سازمان میتونید با روشهای ذکر شده درآمد خودتون رو از راه های دیگر نیز افزایش دهید.
  • میتوانید هر کجا که بخواهید کار کنید : با داشتن مهارت کافی ، اکثر شرکت های بزرگ و کوچک به شما احتیاج خواهند داشت و این شما هستید که میتوانید انتخاب کنید که کجا میخواهید کار کنید ؟ در کلان شهری مثل تهران یا در یک روستای کوچک . در غرب ایران یا شرق فرقی نمیکند در همه جا شرکت های زیادی وجود دارند که باید حسابدار خبره ای مثل شما داشته باشند. البته اگر مهارت لازم را داشته باشید !
  • کسب و کار خودتان را بسازید : یکی از علاقمندی های هر شخصی این است که کسب و کار خودش را راه اندازی کند و برای خودش کار کند اما در بسیاری از مشاغل این مزیت وجود ندارد. به طور مثال یک خلبان نمیتواند ایرلاین خودش را تاسیس کند. اما یک حسابدار میتواند موسسه حسابداری تاسیس کند و حتی دیگر حسابداران را استخدام کند و یک تیم حسابداری قوی تشکیل دهد و حتی آموزشگاه حسابداری راه اندازی کند. البته این به روحیه شما بستگی دارد که روحیه کارآفرینی دارید یا خیر . چون کارآفرینی بر خلاف استخدام یک روحیه جنگجو و ریسک پذیر میخواهد چون احتمال شکست در این کار بسیار بیشتر از استخدام است.

معایب حسابداری :

  • یادگیری تمام نمیشود : اگر شما تحصیلات خودتون رو تموم کردید و مدرک حسابداری نیز دریافت کرده اید و در حال حاضر حسابدار هستید باید بدونید که یادگیری شما تمام نشده است. حداقل دانشی که نیاز دارید این است که با قوانین جدیدی که به کار شما مربوط است و تغییراتی که در آن ایجاد میشود آشنا باشید .
  • حسابداری خسته کننده است : با وجود مزیت های رشته حسابداری باید بگیم این یک حقیقت است که کار کردن روزانه با اعداد و ارقام زیاد و محاسبه های طولانی و ادامه این کار به صورت هر روز در طولانی مدت واقعا خسته کننده است. اینکه شما هر روز حداقل 6 ساعت با فایلهای اکسلی که پر است از ارقام و اعداد سر و کار داشته باشید و باید تمام دقت خودتان را به کار ببرید تا اشتباهی نیز نداشته باشید. برای بسیاری افراد تصور اینکه شما این کار را به مدت 10 سال انجام دهید واقعا غیر قابل تصور است. اینجا میتونید سوال اصلی رو از خودتون بپرسید که آیا شما قابلیت انجام چنین کاری را دارید یا خیر
  • حسابداری فصول شلوغ دارد : در حسابداری علاوه بر کارهای روزمره که در طول سال باید انجام شود و هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است ، یک سری از زمان ها بسیار کار زیاد میشود و افراد موظف هستند که اضافه کاری داشته باشند تا کار شرکت عقب نماند. به طور معمول روزهای پایانی سال که اسفند ماه را شامل میشود برای جمع بندی حساب سالیانه و حساب مالیات ها و همچنین ماه اردیبهشت ماه از ماه های بسیار پر کار برای هر حسابدار است که حتی بسیاری از حسابداران در این روزها مرخصی هم نمیتوانند داشته باشند.
  • استرس کار زیاد است : وقتی که بحث های مالی یک شرکت به میان میاید قطعا فشارها و استرس ها افزایش پیدا میکند . البته این قضیه درست مثل یک بازی کامپیوتری میماند که ممکن است  در بعضی از جاهای بازی درگیر استرس شوید و این طبیعی است اما باید توجه داشته باشید که سلامت روانی و جسمی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ مدیری دوست ندارد که مسائل مالی شرکت دچار اختلال شود و اشتباهی در محاسبه آنها صورت پذیرد.

حالا که با اصلی ترین مزیت ها و معایب حسابداری آشنا شده اید میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا شغل حسابداری برای شما خوب است یا بد ؟ آیا قابلیت انجام این کار را دارید ؟ روحیات شما با آن سازگار است ؟ علاوه بر پذیرفتن نکات مثبت آن ، نکات منفی آن شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد ؟ اینها سوالاتی هستند که پیشنهاد میکنیم برای بهتر تصمیم گرفتن انجام دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید و از انتخاب کردن یا انتخاب نکردن این شغل دچار پشیمانی نشوید.

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

حد نصاب معاملات سال 99

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

لغات تخصصی حسابداری و حسابرسی

Abacus ..چرتکه

Accounting ..حسابداری

Accountancy ..حرفه حسابداری

Accountant ..حسابدار

Accounting cycle ..چرخه حسابداری

Accounting entity .. واحد حسابداری

Accounting equation ..معادله حسابداری

Accounting income .. سود حسابداری

Accumulated depreciation ..استهلاک انباشته

Allowance for doubtful accounts ..ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

Amortization of goodwill .. استهلاک سرقفلی

Auditing..حسابرسی

Balance sheet .. ترازنامه

Bank draft .. حواله بانکی

Bank loans .. وام(بدهی) بانکی

Bank reconciliation statement .. صورت مغایرت بانکی

Cost of.. بهای تمام شده

Blank bill.. برات سفید

Bond.. استقراض

Break – even point.. نقطه سر به سر

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

عید سعید فطر

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

اکسل صورتهای مالی جدید سال 98

صورتهای مالی نمونه جدید 1398

 

برای دریافت فایل اکسل صورتهای مالی سال 98 (جدید) بر روی متن زیر کلیک کنید :

دریافت اکسل صورتهای مالی 98
حجم: 1.35 مگابایت

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی

آریا حساب قومس

آریا حساب قومس

موافقین ۱ مخالفین ۰
جواد احمدی